احتمالاً در مورد دوربین های دیجیتالی که همه کار می کنند، بسیار شنیده اید. فقط کافیست دکمه ای را فشار دهید و به طور اعجاب آوری عکس های زیبایی خلق کنید. آیاهر چه دوربین بهتری داشته باشید عکسهای بهتری نیز خواهید داشت.؟ شاید این گونه نباشد!

حقیقت این است که شما می توانید با یک دوربین ساده و ارزان قیمت، عکسهای زیبایی بگیرید و یا با یک دوربین گران قیمت، عکسهای ضعیفی بگیرید. این دوربین نیست که عکسهای زیبایی می گیرد بلکه عکاس است. با کمی آگاهی و تمایل به انجام تنظیم های لازم در موقعیتهای مختلف می توانید از ساده ترین دوربین ها عکسهای با ارزشی بیرون بکشید.

در زیر نکاتی را آوردیم تا با کمک آنها بتوانید عکس هایی زیبا بگیرید:

 

1-رنگ ها را گرمتر کنید.

آیا تا بحال توجه کرده اید که رنگ عکس هایتان سرد و بی روح است؟ مشکل اینجاست که در قسمت تنظیمات دوربین گزینه (default) برای White Balance یا ( W B ) در حالت Auto می باشد که برای اکثر تصویرها مناسب است اما در حالت Auto تصاویر تمایل به رنگ های سرد دارند.

زمانی که از یک منظر در هوای آفتابی عکس می گیرید White Balance را از Auto به Cloudy  تغییر دهید. بله در هوای آفتابی دوربین را روی هوای ابری تنظیم کنید. این تنظیم مانند این است که یک فیلتر گرم مناسب استفاده کنید. این عمل باعث می شود که رنگ های زرد و قرمز غلیظتر به نظر برسند و به اصطلاح عکس شما گرمتر شود. در زیر دو عکس را ملاحظه می کنید شکل 1a در حالت auto و شکل 1b در حالت Cloudy گرفته شده است. دو تصویر را مقایسه کنید انتخاب با شماست.

نکات عکاسی دیجیتال

عکس 1a

نکات عکاسی دیجیتال

عکس 1b

 

 

حتماً این عمل را امتحان کنید و چند عکس در فضای آزاد بگیرید ابتدا در حالت Auto سپس Cloudy و عکسها را در کامپیوتر مقایسه کنید. من حدس می زنم عکسهای گرمتر را ترجیح خواهید داد.

2ــ فیلتر پلارایزر (Polarizer).

اگر می خواهید عکس هایتان واقعاً قوی باشند،از یک فیلتر پلارایزر استفاده کنید. یک پلارایزر فیلتری است که هر عکاسی برای عکاسی در فضای آزاد باید در اختیار داشته باشد. با کاهش تشعشع ها و انعکاسهای ناخواسته، عکسهایی که از فیلتر پلارایزر استفاده می کنند باارزش و دارای رنگهای سیرتری هستند به خصوص تصاویر آسمان.

اگر دوربین شما قابلیت نصب فیلتر را ندارد ناامید نشوید چون حقه ای هست که بنده سالهاست از آن با دوربین معمولی خودم استفاده می کنم، اگر یک عینک دودی با کیفیت خوب دارید شیشه های آنها را بیرون بیاورید و آنها را تا حد امکان نزدیک لنز دوربین قرار دهید سپس در LCD دوربین خود دقت کنید که لبه های شیشه ای عینک در عکس نیفتد. عکس 2a بدون فیلتر گرفته شده است و عکس 2b با فیلتر پلارایزر خود مقایسه کنید و قضاوت کنید.

نکات عکاسی دیجیتال
عکس 2a
نکات عکاسی دیجیتال
عکس 2b

 

برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید طوری پشت دوربین قرار بگیرید که آفتاب از شانه سمت راست یا چپ شما بتابد. فیلتر پلارایزر زمانی بهترین نتیجه را خواهد داشت که منبع نور با زاویه 90 درجه بتابد .

3-درخشش در تصاویر گرفته شده در فضای آزاد.

یکی دیگر از قابلیتهای باارزش دوربین دیجیتال که مورد توجه قرار نگرفته است، قابلیت انتخاب فلاش دوربین است. یعنی شما به عنوان عکاس حتی در هوای آفتابی و در نور زیاد می توانید با فلاش عکس بگیرید. این ویژگی در دوربین های دیجیتال معمولاً با flash on یا fill flash فعال می شود. و شما این قدرت را خواهید داشت که عکسهای زیبایی در فضای آزاد بگیرید.

در مورد flash on دوربین ابتدا از پشت زمینه تصویری تهیه می کند و فلاش دوم نور کافی برای موضوع عکاسی شما فراهم می کند. و نتیجه یک عکس حرفه ای است که در ساختار عکس شما هر چیزی به اندازه کافی خوب به نظر می رسد.

با قرار دادن موضوع در سایه یک درخت و قرار دادن دوربین در وضعیت fill flash پسر ها و پشت زمینه جلوه لازم را دارند.

حال سعی کنید در فضای آزاد با و بدون فلاش عکس بگیرید بخصوص زمانیکه آفتاب از پشت یا از بغل به موهای مشخصی که عکس می گیرید بتابد حال به درخشش لبه ها توجه کنید.

یک تکنیک جالب دیگر این است که شخصی را که از او عکس می گیرید در زیر سایه مثلاً یک درخت قرار دهید و با فلاش عکس بگیرید تا مدل شما مجبور به اخم کردن و جمع کردن چشمها در برابر نور آفتاب نباشد.

این را بخاطر داشته باشید که اکثر دوربین هایی که فلاش از ابتدا در آنها تعبیه شده است دارای دامنه 3 متری (یا حتی کمتر) هستند. بنابراین مطمئن شوید که زمانیکه از فلاش استفاده می کنید خیلی دور نمی ایستید.

4ــ macro mode یا close up

زمانی را به خاطر آورید که کودکی کوچک بودید و بر روی چمنها بازی می کردید؟! وقتی که بقدر کافی به زمین نزدیک شوید تعداد زیادی از مخلوقات را می بینید که قبل از آن حتی فکر نمی کردید آنها وجود خارجی داشته اند. امروز شاید نخواهید در حیاط منزلتان بروی شکم دراز بکشید و لباسهایتان را کثیف کنید. اما اگر close up دوربین خود را فعال کنید و سعی در کشف دنیای خود با جزئیات بیشتر (ابعاد کوچکتر) داشته باشید، عکسهای تر و تازه ای جایزه شما خواهد شد که قبلاً هیچگاه آنها را تجربه نکرده بودید.

فقط در دوربین خود به دنبال آیکون close up یا macro mode بگردید که معمولاً این آیکون با سمبل یک گل نشان داده می شود، آن را فعال کنید و به اندازه ای که دوربین شما اجازه می دهد به سوژه خود نزدیک شوید. بعد از اینکه سوژه را پیدا کردید، دکمه شاتر را تا نصفه پایین نگه دارید تا این فرصت را به دوربین بدهید که روی تصویر زوم کند سپس دکمه را تا انتها فشار دهید تا عکس گرفته شود.

زمانیکه از مود close up استفاده می کنید دامنه تصویر شما بسیار کم عمق خواهد بود، بنابراین روی قسمتی از تصویر زوم کنید که برای شما مهمتر است و اجازه دهید بقیه قسمتهای تصویر تار بیفتد.

5ــ‌ کارت حافظه حجیم.

زمانیکه در حال جمع آوری پول برای خرید یک دوربین دیجیتال هستید حتماً برای کارت حافظه اضافی پول کنار بگذارید چرا؟! چون حافظه ای که دوربین های دیجیتال دارند معمولاً خیلی پایین است و مانند این است که شما برای یک مسافرت طولانی به جای غذا کمی تنقلات به عنوان آذوقه بردارید.

اگر یک دوربین 3 مگا پیکسلی دارید حداقل 256 مگا بایت حافظه نیاز دارید، 512 مگا بایت برای 4 مگا پیکسل و 1 گیگا بایت برای دوربین های با روزلوشن 6 مگا پیکسل و بالاتر مناسب   است.

6_ رزولوشن بالا.

یکی از دلایل مهمی که باید یک کارت حافظه با ظرفیت بالا بخرید این است که بتوانید از حداکثر رزولوشن دوربین خود استفاده کنید. در غیر اینصورت پول خود را هدر داده اید. چون دوربینی خریده اید که از قابلیتهای آن استفاده نکرده اید.

چرا نباید عکسهای با کیفیت پایین بگیرید؟ چون نمی دانید که عکس بعدی که می گیرید ممکن است بهترین عکس قرن 21 باشد. و اگر یک عکس زیبا با کیفیت 640x480 بگیرید به این معناست که از این عکس می توانید یک پرینت با اندازه یک کارت اعتباری بگیرید.

به عبارت دیگر اگر عکس به رزولوشن 4 مگاپیکسل یا  2272x1704   یا بزرگتر بگیرید می توانید آن را با ابعاد 20x25 سانتی متر چاپ کنید و با این کیفیت عکس شما حتی برای چاپ در یک مجله کافی است. در ضمن سعی کنید تا جاییکه امکان دارد به سوژه نزدیک شوید. این کار به شما این آزادی را می دهد تا در  صورت نیاز قسمتی از عکس را با استفاده از نرم افزار های گرافیکی جدا کنید. و هنوز  عکس شما کیفیت قابل توجهی داشته باشد، تا بتوانید از آن یک پریتت خوب بگیرید.

نکته اینجاست که شما  باید مقدار کافی حافظه در  اختیار داشته باشید.