مشکلات و اشتباهات مشخصی در عکاسی وجود دارند که معمولا نه تنها برای عکاسان تازه کار، بلکه گاهی برای عکاسان باتجربه نیز رخ می دهند. خبر خوب این است که می توانید با اندکی بیشتر دانستن در موردشان از آن ها جلوگیری کنید.

 

 

 

1-عکس های مات

رایج‌ترین گلایه عکاسان آماتور، تار شدن عکس آنها است. پاسخ ساده‌ای به این مشکل وجود دارد: معمولا نور کافی به حسگر دوربین نمی‌رسد در نتیجه دوربین برای ثبت یک تصویر واضح یا شارپ به زحمت می‌افتد. راه‌های مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد، مثل استفاده از سه پایه یا تک پایه (داشتنش در شرایط کم نور ضروری است)، انتخاب تنظیمات ISO بالاتر برای سرعت بیشتر شاتر یا استفاده از فلاش برای ثابت کردن هرگونه حرکت در عکس.همچنین اگر به عمق میدان نیاز نداشتید می توانی دیافراگم را تا حدی باز تر کنید تا سرعت شاتر افزایش یابد.

 

2-تضاد زیاد

تصویری که تضاد یا کنتراست زیادی دارد یعنی عکسی که بین نواحی روشن (پرنور) و تاریک آن (مثل سایه) تمایز زیادی وجود دارد. این مشکل در روزهای آفتابی به وفور دیده می‌‌شود. برای حذف نواحی سایه‌دار از فلاش استفاده کنید و یک یا دو پله نوردهی را کمتر کنید و ببینید در نتیجه کار شما چه تغییری در مقایسه با حالت قبل کرده است.همچنین می توانید از یک رفلکتور(منعکس کننده نور)و یا از یک دیفیوزر(نرم کننده نور)استفاده کنید.یا میتوانید پس از گرفتن عکس آنهارا در نرم افزار ویراش کنید و عکس هایتان را به تعادل نوری برسانید.

3-چشم قرمز

علیرغم این که چشم قرمز را می‌توان به سادگی و با استفاده از یک نرم افزار ویرایش عکس مثل فتوشاپ اصلاح کرد، اما پیشگیری از رخ دادن آن در همان ابتدای عکس گرفتن بهتر است. چشم قرمز زمانی رخ می‌دهد که افراد با چشم روشن جلوی فلاش دوربین قرار می‌گیرند و شبکیه چشم نور فلاش را بازمی‌گرداند. می‌توانید با استفاده نکردن از فلاش درونی دوربین تا جای ممکن، از بروز این پدیده جلوگیری کنید. بسیاری از دوربین‌ها نیز حالت حذف قرمزی چشم خودکار دارند؛ از آن استفاده کنید. تکنیک دیگر قابل استفاده این است که به سوژه بگویید به جایی غیر از لنز دوربین نگاه کند تا بازتاب نور در چشمش در لنز نیافتد. آخرین روش هم این است که اگر بتوان اتاق را کمی روشن‌تر کرد، مردمک چشم به دلیل وجود نور بیشتر در محیط تنگ تر خواهد شد. اگر چه این روش در بیشتر مواقع عملی نیست.

4-مغایرت رنگی

مغایرت رنگی یا بهم ریختگی رنگ‌ها نیز مشکل رایج و معروفی در عکاسی دیجیتال است. در عکاسی دیجیتال می‌توانیم از تنظیمات تعادل رنگ سفید (WB – White balance) برای مقابله با این مشکل استفاده کنیم. حالت خودکار یا تنظیمات WB بهینه را برای این حالات انتخاب کنید. به عنوان مثال تصاویر داخل خانه معمولا به نارنجی می‌گرایند چراکه لامپ حبابی تنگستن گرما یا نور نارجی رنگ ساتع می کند. تنظیم تنگستن (tungsten) در این مثال با اضافه کردن نور آبی باعث توازن رنگ ها در عکس می شود.

5-کمتر، بهتر است

هنگام کادربندی و ترکیب چینی عکس، می‌خواهیم چیز جالبی را ایجاد کنیم که به چشم خوش‌آیند باشد اما در عین حال چیز هایی که حواس مخاطب را پرت می‌کنند، در عکس قرار نگیرند. در حالت عادی یک نقطه کانونی کافی است. اگر نقطه کانونی را در زمینه داشته باشید و در جلوی تصویر مثلا یک صخره موجب پرت شدن حواس بیننده شود، بهتر است با زوم کردن عکس را کراپ کنید که این شی ناخواسته از عکس خارج شود. نکته اصلی داشتن عکسی است که چشم در آن به خودی خود به سمت سوژه اصلی برود.پیشنهاد می کنم چند کتاب راجع به اصول ترکیب بندی مطالعه کنید.

6-سوژه دور است

در تمام عکس هایی که می‌گیریم، می‌خواهیم چیزی جذاب را در کادر قرار دهیم. اگر سوژه بیش از حد دور باشد، اثر خاصی روی بیننده نخواهد گذاشت. می‌توانید با استفاده از یک لنز تله فوتو (telephoto ) با کیفیت زوم کنید یا می‌توانید عکس را بعدا کراپ کنید. به خاطر داشته باشید که تصویر را همواره در بالاترین رزولوشن بگیرید وگرنه کراپ کردن عکس موجب کاهش کیفیت آن خواهد شد.

7-رزولوشن یا وضوح پایین

عکاسی با رزولوشن پایین شما را قادر به ذخیره سازی تعداد بیشتری تصویر روی حافظه جانبی دوربین خواهد کرد اما این اصلا فکر خوبی نیست. استفاده از تنظیمات وضوح پایین به معنی از دست دادن کیفیت عکس است و شما قادر به چاپ تصاویر در ابعاد بزرگ نخواهید بود. علاوه بر این هر بار که شما یک تصویر را به صورت JPEG ذخیره می‌کند اندکی کیفیت آن کاهش می‌یابد. اگر از ابتدا با فایلی کوچک آغاز کنید، قدرت مانور شما در ویرایش بسیار محدود می شود. به جای این کار کارت حافظه جانبی بیشتری خریداری کنید و تصاویر خود را با رزولوشن بالا بگیرید و از عکس‌های با کیفیت پایین، دوری بجویید!

8-نویز زیاد

نویز دیجیتال مثل دانه هایی است که روی نگاتیو یا فیلم تشکیل می شوند که بدلیل ضعف سنسور برای ثبت جزییات در شرایط نوری ضعیف ایجاد می شود.برای مثال در دوربین هایی مانندCanon Eos 5D markIII و Nikon D800 که سنسور هایی قدرتمند دارند نسبت سیگنال به نویز در شرایط نوری ضعیف تا حد زیادی بهبود یافته.دو عامل باعث افزایش مقدار نویز در تصویر می شوند:1-طولانی بودن زمان شاتر 2-بالا بودن ایزو.هر چه ISO استفاده شده در عکاسی بالاتر باشد، میزان این نویز نیز بیشتر خواهد بود و در نتیجه هر چه تصویر را بزرگتر کنید نویز بیشتری مشاهده خواهید کرد. عکس هایی که در شب گرفته می‌شوند معمولا در معرض نویز هستند چرا که دوربین تلاش می‌کند که جزییات عکس را ثبت کند. به منظور کاهش نویز از بالاترین کیفیت عکس موجود استفاده کنید، از سه پایه برای عکاسی استفاده کنید و پایین‌ترین میزان ISO را بدون تار شدن عکس مورد استفاده قرار دهید.

9-عکس های کم نور

یک عکس کم نور، تاریک است چرا که نور کافی در هنگام گرفتن عکس به حسگر دوربین نرسیده است. اگر در LCD دوربین دیدیدکه یک تصویر پر از سایه و با نوردهی کم است، سعی کنید دریچه دیافراگم را کمی باز تر کنید تا نور بیشتری به داخل آن برسد. همچنین می‌توانید نوردهی (EV – Exposure value) دوربین‌های DSLR را تنظیم و با انتخاب علامت + نور بیشتری اضافه کنید (افزایش های نیم درجه ای را امتحان کنید).اگر هم پس از گرفتن عکس متوجه کم نور بودن تصویرتان شدید می توانید در نرم افزار هایی نظیر فوتوشاپ و پیکاسا تا حد زیادی کمبود ها را جبران کنید.

10-نوردهی زیادی

اگر عکس شما بسیار نورانی است و در عوض جزئیات روی آن کمتر نمایش داده شده است، نوردهی زیادی روی آن رخ داده است؛ یعنی نور بیشتر از حد نیاز به حسگر دوربین رسیده است. نوردهی زیادی را می‌توان در نور زیاد روز یا در سوژه‌های رنگ روشن دید. به منظور اصلاح این مورد سعی کنید نوردهی (EV) را نیم یا یک پله پایین بیاورید و ببینید که آیا جزئیات بیشتری مشاهده می‌شود یا خیر. برای نتایج دقیق تر از نورسنجی نقطه‌ای استفاده کنید – یک ناحیه خاکستری متوسط را راهنمای کار آن قرار دهید.همچنین در سوژه هایی که آسمان و زمین هر دو در کادر قرار دارند بهتر است از فیلتر نیمه خاکستری یا Graduated استفاده کنید تا توازن نوری میان زمین و آسمان بر قرار شود.