آب جاری یکی از جذاب ترین سوژه هایی است که  با دوربین نیکون خود میتوانید از آن عکاسی کنید ، اما عکاسی از آبی که با سرعت زیادی جاری است ، چالش هایی را برای عکاسان به همراه خواهد داشت .

 

اکثرا نورسنجی ما با مشکل مواجه میشود – به عنوان مثال ، ممکن است شما سرعت شاتر را درست تنظیم نکرده باشید و به همین خاطر حالت رویایی و محو آبشار را ، که اغلب در این عکس ها مورد نظر است ، از دست خواهید داد . در مواقع دیگر نورسنجی ما باعث تیره و یا روشن بودن تصویر میشود و دلیل آن هم تفاوت نورسنجی بین تیرگی سنگ و روشنایی آب جاری فوم مانند میباشد .

 

یکی از بزرگ ترین مزایای عکاسی از آبشارها ، عدم نیاز به روز آفتابی برای عکاسی از آنها میباشد . در حقیقت روز ابری به خودی خود یک مزیت برای این عکاسی به حساب میاید زیرا به شما اجازه استفاده از سرعت های پایین تر شاتر را میدهد و علاوه بر آن باعث کاهش کنتراست نیز میشود که این مورد در شرایطی که نورسنجی یکنواخت تقریبا غیر ممکن است باعث بهبود نوردهی یکنواخت تر در کل تصویر میشود.

 

احتمالا مهم ترین نکته ای که در عکاسی از آبشارها باید به آن توجه داشته باشید،این است که با نوردهی زیاد باعث از بین رفتن تصویر نشوید.اگر جزییات آب جاری به کلی از بین رفته باشد و بافت خاصی نداشته باشد،تصویر مورد نظر شما از بین رفته است.خوشبختانه با استفاده از هیستوگرام دوربین دیجیتال خود میتوانید این موضوع را کنترل کنید و تصویر خود را درست ثبت کنید.

 

 

 

عکاسی از آب جاری در 8 مرحله ساده:

 

 

 

مرحله اول ثبت تصویر بهتر از آبشار: روزهای خوب روزهای خاکستری هستند!

 


هوای آفتابی برای عکاسی از آبشار ، مصیبتی محسوب میشود.زمانی که شما به سرعت شاتر کم برای ثبت حالت محو و رویایی آبشار نیاز دارید،نور زیاد و روشن به معنای استفاده از سرعت شاتر بالاتر میباشد. و حتی مهم تر از آن،روز روشن و آفتابی به معنای کنتراست بالای صحنه مورد نظر برای عکاسی است،به این شکل که قسمت های سفید صحنه در ارتباط مستقیم با نور روشن و زیاد هستند و قسمت های سایه در تاریکی کامل.

 

 

 

مرحله دوم ثبت تصویر بهتر از آبشار: بعد از یک باران شدید عکاسی کنید.

 

در حالت کلی هوای ابری بهترین شرایط را دارا میباشد،اما شما به دلایل دیگری نیز باید از شرایط آب و هوایی مطلع باشید. در دوره های خشکی ، آب آبشارها کم میشود و به حالت چکه ای در می آید.شما نیاز دارید که آبشار به حالت سیلاب باشد،و به همین دلیل باید روزی که باران شدیدی باریده و یا بعد از آن به عکاسی بپردازید که آب فراوان وجود داشته باشد.قبل از ترک منزل برای عکاسی،گزارش آب و هوای منطقه مورد نظر خود را در اینترنت بررسی کنید.

 

 

 

مرحله سوم ثبت تصویر بهتر از آبشار: استفاده از حساسیت پایین .ISO

 

ما برای ثبت حالت  " فوم مانند کف شیر " و یا همان حالت محو و رویایی در تصویرمان به سرعت پایین و حتی در بعضی مواقع خیلی پایین ، شاتر نیاز مندیم.اولین تغییری که میتوانید در تنظیمات دوربین DSLR خود ایجاد کنید مربوط به حساسیت ISO میباشد.آن را بر روی کمترین حساسیت ممکن که بنا به مدل دوربین مورد استفاده شما میتواند 100 یا 200 و یا L1.0 باشد،قرار دهید.

 

 

 

مرحله چهارم ثبت تصویر بهتر از آبشار : عکاسی با فرمت NEF به جای .JPEG

 

حتی در شرایط آب و هوایی ایده آل،روشنایی بعضی قسمت ها در مناطق Highlight تصویر میتواند برای نورسنجی صحیح از آبشار مشکل ایجاد کند. برای اینکه بیشترین امکان تغییر را در هنگام تصحیح تصویر بعد از عکاسی داشته باشید حتما کیفیت تصویر را در دوربین خود بر روی حالت RAW انتخاب کنید.برای اینکه بتوانید از کمترین سرعت ممکن شاتر در هر صحنه ای استفاده کنید،میتوانید حالت عکسبرداری دوربین خود را بر روی حالت A در نیکون و AV در کانن( تقدم دیافراگم ) قرار دهید.

 

 

 

مرحله پنجم ثبت تصویر بهتر از آبشار: استفاده از سه پایه

 

 

برای عکاسی با سرعت پایین شاتر استفاده از یک سه پایه ضروری است . مدلی که به شما اجازه دهد هر پایه را به طور مستقل از هم باز کنید برای عکاسی در مناطق نا هموار و صخره ای،ایده آل است.

 

 

 

 

هنگامیکه با یه پایه عکاسی میکنید ، استفاده از یک ریموت کنترل هم بسیار مفید است و از به هم خوردن تنظیمات در زمان ثبت تصاویر متعدد،جلوگیری میکند.

 

 

 

مرحله ششم ثبت تصویر بهتر از آبشار: تا چه حدی باید سرعت را پایین بیاوریم ؟

 

بسته ترین حالت دیافراگم لنز خود را انتخاب کنبد، f/22 برای شروع بسیار مناسب است.با این تنظیم دکمه شاتر دوربین خود را به صورت نیمه فشار دهید و ببینید که دوربین چه سرعت شاتری را نشان میدهد . میزان ¼ ثانیه سرعت شاتر مناسبی برای آبهای جاری که سرعت حرکت بالایی دارند،میباشد در حالیکه سرعت شاتر  20 ثانیه برای آبهایی که تقریبا جاری هستند،میبایست استفاده شود.

 

 

 

مرحله هفتم ثبت تصویر بهتر از آبشار: سرعت را با استفاده از فیلتر ND پایین آورید.

 

اگر شرایط محیطی به شما اجازه استفاده از سرعت شاتر پایین را نمیدهد ، با قرار دادن یک فیلتر ND جلوی لنز میتوانید نور ورودی را کاهش دهید .

 

 

 

یک فیلتر ND 8 میتواند نور را به میزان 87.5% کاهش دهد. یک فیلتر ND 64 میتواند نور ورودی را تا 98% کاهش دهد. به عنوان جایگزین میتوانید از یک فیلتر پلاریزه استفاده کنید تا نور ورودی را تا 75% کاهش دهد.

 

 

 

مرحله هشتم ثبت تصویر بهتر از آبشار: از سفید شدن تصویر جلوگیری کنید.


یک عکس آزمایشی بگیرید و آن را به دقت مورد بررسی قرار دهید،زیرا به راحتی امکان آن هست که شما یک نورسنجی با نور خیلی کم و یا خیلی زیاد داشته باشید.هیستوگرام دوربین را در مورد تصویرتان بررسی کنید.اگر تصویر شما بیش از حد روشن بود و جزییات قسمت آب در تصویر که روشن است از بین رفته بود،میتوانید سیستم جبران نورسنجی دوربین را بر روی -1EV قرار دهید و دوباره آزمایش را تکرار کنید.در صورتی که تصویر از نور خیلی کمی برخوردار بود و قسمت های Highlight تصویر نیز روشن نبودند،میتوانید عکس دیگری را با تنظیم جبران نورسنجی بر روی +1EV بگیرید .